woensdag 28 februari 2007

Nederland is nooit ver weg


Beste mensen waar ook op deze aardkloot, het is weer tijd voor een update vanuit Tsjechië! Aangezien de internetverbinding op mijn bescheiden kamertje nog niet werkt ben ik maar weer naar de Tourist Office gewandeld. Ik heb foto's gemaakt, waarvan ik binnenkort - als internet in mijn optrekje het doet - een aantal van op deze site zal plaatsen. Zo krijgen jullie een beetje een indruk van de omgeving waar ik me momenteel ophoud.

Mochten jullie je zorgen maken of ik me wel vermaak; dit is nergens voor nodig! Zaterdag ben ik met een groep medestudenten naar Praag geweest, wat een prachtige stad! Het is maar een uur reizen per trein, dus ik ga zeker vaker de Tsjechische hoofdstad bezoeken. Jammer genoeg was het deze keer bewolkt, toch zijn de foto's nog behoorlijk mooi geworden. Op deze foto zie je mij in gezelschap van twee Sloveense medestudentes op de wereldberoemde Karelsburg.

De college's zijn inmiddels begonnen, vanmorgen zat ik al om 8:00 uur in de collegebanken! Dat heb ik in Nederland nog nooit van mijn leven meegemaakt, en morgen is het weer raak! Ik kan jullie wel vertellen dat het niveau van lesgeven hier een stuk hoger is dan aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Zo had ik vanmorgen een college American Culture, nu al erg interessant! Maar goed, dit is dan ook een universiteit natuurlijk...

Wat soms wel frustrerend is, is het feit dat de meeste Tsjechen hun talen niet spreken. Met Engels of Duits kun je bijna nergens terecht. Zelfs de mensen van de receptie van mijn studentenflat (dorm) spreken louter Tsjechisch. En laat dat nu net niet mijn sterkste taal wezen... De mensen van de universiteit zelf spreken gelukkig wel goed Engels en zijn erg aardig. De coördinators van de twee faculteiten waar ik bivakkeer en de coördinator op de International Office zijn allemaal buitengewoon sympathieke dames. Een pluspunt! De universiteitsgebouwen zien er niet al te modern uit, de bibliotheek daarentegen weer wel. Bovendien wordt er een nieuw gebouw uit de grond gestampt... Ik denk dat het hier over een jaar of tien sowieso allemaal heel anders uitziet.

Erg leuk is het grote aantal nationaliteiten dat zich op en rond de universiteit bevindt. Zo heb ik al een aantal Zambiaanse studenten ontmoet, is er gisteren een kwartet uit Taiwan aangekomen en heb ik al tegelijk college gehad met een Egyptenaar. Een ware smeltkroes hier dus! Voor vanavond ben ik door mijn buddy - een Tsjechische student die een aantal buitenlandse studenten begeleid - uitgenodigd voor een basketbalwedstrijd. Ik moet nog even kijken of ik wel ga. Waar ik zeker heen ga is de ijshockeywedstrijd, aanstaande maandag. HC Pardubice is één van de betere clubs uit de hoog aangeschreven Tsjechische competitie, en laat nou net de play-offs beginnen terwijl ik hier nog maar amper een week bivakkeer. Daar heb ik dus erg veel zin in! IJshockey is hier een grote sport. Ik ben al in de fanshop in de binnenstad geweest, en die is ruim bemeten!

Rest mij nog te melden dat ik, in tegenstelling tot - letterlijk dan - in Leeuwarden, met mijn Poolse kamergenoot - Pawel genaamd - goed door één deur kan. Gelukkig maar, voor hetzelfde geld zit je zomaar een aantal maanden opgescheept met één of andere randdebiel. Toch had ik liever een eigen kamer gehad, maar ik zit hier niet in het überverwende Nederland. Tenslotte meld ik jullie dat ik geen heimwee hoef te hebben - op de universiteit alhier staan koffieautomaten van... Douwe Egberts!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Die blik in je ogen Wim....

Anoniem zei

Hey Wim!!
Jij scoort aan de lopende band zie ik haha! Goed bezig jongen!

Ga je trouwens zomaar de busreis naar Zak missen zaterdag... *foei* Goed om te lezen dat alles naar wens verloopt (al moet ik zeggen dat 08.00 uur wel erg uhm... VROEG klinkt, RESPECT jongeman!!!)

Veel plezier ;) daar nog Wim! Groeten en dikke kus vanuit een zeer regenachtig en deprimerend Nederland haha

Nanda

Anoniem zei

Heee Wim,

hier een bericht van Nederlands bodem!!!
Ziet er goed uit! Jij hebt al vrienden(innen) gemaakt...;-)
Tjechië lijkt me super, heb in Frankrijk veel oost-europese mensen ontmoet en die waren allemaal superaardig, komt wel goed daar.

Succes met de studie, ik begin over 2 weken met mijn stage in Amsterdam bij een Europees incentive bureau.

Salut!

Anoniem zei

Zozo wim... dat klinkt allemaal erg positief.:) Je hebt wel een mooie busreis gemist maar denk dat jij je daar ook wel vermaakt... Leuk om dat allemaal te lezen.. Nou heel veel plezier daar he... kusjes nikkie