woensdag 11 april 2007

"Dit is better"

Afgelopen Paasweekend was goede vriend en vooral collega eeuwige student Peter Koekoek te gast in Pardubice. Dat betekende eindelijk ouwehoeren in het Nederlands, en dat was wel even lekker. Vooral die heerlijke Nederlandse schuttingtaal, vloeken en schelden in je moerstaal! Maar als je al bijna twee maanden continu in het Engels praat (en denkt), dan valt het toch niet mee om naar het Nederlands over te schakelen. Vooral niet als er nog een Amerikaan meekomt met Koekoek, dan weer een paar zinnen in het Engels, dan weer in het Nederlands... Dan ga je de dingen door elkaar halen en krijg je creaties als "dit is better".

Peter K. en z'n Amerikaanse studiegenoot uit Frankfurt am Main hebben hier twee nachten vertoefd op kamer 02 in het C-Blok, voor een zacht prijsje van 170 kroon p.p. per nacht. Dat komt neer op zo'n zes eurootjes, dus als er iemand nog eens een bezoekje wil wagen aan Pardubice, dan zijn de kosten om hier te verblijven in elk geval geen rib uit je lijf!

Maandag, tweede paasdag dus, was het hier prima weer. Ook de plaatselijke middenstand is inmiddels ontwaakt uit de winterslaap en zodoende kon we - voor het eerst! - op het terras plaatsnemen op het marktplein in het oude centrum. We lieten ons het Tsjechische gerstenat heerlijk smaken. Koekoeks kapsel werd nog wel ondergescheten door een Tsjechisch musje, maar dit mocht de pret niet drukken. De Amerikaanse metgezel - Michael Moore genaamd, jawel! - werd ondertussen haarfijn uitgelegd wat het fenomeen breezersletje precies inhoudt. Ondertussen wonnen de ijshockeyers van HC Pardubice eindelijk hun eerste wedstrijd in de finale van de play-offs (best-of-7), waardoor ze nu op een 1-3 achterstaand staan tegen Sparta Praag. Uitstel van executie of het begin van een heuse comeback?

Tijdens het Paasweekend waren nagenoeg alle Tsjechen huiswaarts gekeerd, alsmede ook de Polen en de Slovenen. Op mijn verdieping was bijna iedereen weg, en dat gold ook voor de rest van het C-gebouw. Op zaterdag- en zondagavond kon ik dus moeiteloos een feestje geven op mijn kamer. Omdat de koelkast in de gang altijd erg vol is, had ik een aantal flesjes bier in een plastic tas gedaan en die buiten het raam gehangen. Een goed koelsysteem... ware het niet dat even later een Portugese medestudent, Roberto, hetzelfde wilde doen en mijn plastic zak over het hoofd zag. Hij opende het raam en zodoende flikkerde mijn tas uit het raam om enkele seconden later - ik woon hier vijf hoog - met een smak op de grond te belanden. Natuurlijk alle goudgele rakkers naar de gallemiezen... Ik kon er uiteraard om lachen, de volgende dag bracht hij me keurig nieuwe pilseners!

Morgenavond ga ik met een groepje studiegenoten met de trein naar Kraków (Krakau in het Nederlands) in Polen. Dit moet een erg mooie stad zijn. Van mijn kamergenoot Paweł heb ik al vernomen dat het marktplein helemaal top is, met tientallen kroegen en terrasjes. Verder staat er een bezoek aan Auschwitz op het programma. Dat zal ongetwijfeld een indrukwekkende ervaring worden, niet leuk wellicht, maar wel erg interessant. Een plaats waar minstens een miljoen mensen de dood zijn ingejaagd. Ik ben er nu relatief dicht in de buurt, dus vind ik dat het eigenlijk een must is om dit voormalige concentratie c.q. vernietigingskamp te bezoeken. De nacht van vrijdag op zaterdag zullen we in een jeugdherberg in Kraków doorbrengen, zondag komen we in alle vroegte weer terug in Pardubice.

Goed, dat was het voor nu. Ik hoop dat het in Nederland met iedereen voor de wind gaat, met studie en werk en natuurlijk privé. Ik heb vernomen dat het in het inmiddels niet zo heel koude kikkerlandje erg mooi weer wordt, dus neem het er maar lekker van! Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen: