maandag 11 juni 2007

Pardubice... De laatste maand!

Het is drie weken dat ik voor het laatst in de pen ben geklommen, nog maar een maand en dan keer ik alweer terug naar Nederland en de studieperikelen zitten er hier bijna op... de hoogste tijd om weer wat van me te laten horen dus! Het is echt verbazingwekkend hoe snel de tijd voorbij raast; de eerste buitenlandse studenten zijn alweer naar huis vertrokken!

Roberto en Rita - een koppel inderdaad - zijn afgelopen vrijdag weer teruggekeerd naar Madeira, Portugal. Dus dat was afscheid nemen... ik heb hier wel wat vrienden gemaakt, en daar zijn zij er zeker twee van! Ze keren na de zomer weer terug naar Tsjechië, om een jaar lang in Brno te gaan werken. Twee dagen eerder zijn Sara en Sofia, eveneens uit Portugal - maar niet van Madeira - al huiswaarts gekeerd. Geleidelijk aan gaan nu meer en meer Erasmus-studenten Pardubice verlaten, en de meeste Tsjechische studenten keren binnen nu en twee weken ook huiswaarts. En dat alles bij een temperatuur van rond de 30 graden... beetje warm, al overleef ik het vooralsnog redelijk.

Deze week heb ik vier tentamens, ik hoop ze allemaal met een voldoende af te ronden. Ik vrees echter dat er minimaal eentje in een hertentamen zal uitmonden... Daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin in, want donderdag ga ik een aantal dagen op reis, samen met een Braziliaan, een Portugees en een Spanjaard. De Portugees is hier met de auto, dus dat is uiteraard reuze handig. De brandstofkosten delen, en aangezien de benzine hier niet zo duur is... Eerst een nachtje in Ljubljana (Slovenië), daarna gaan we door naar Trogir - iets ten noorden van Split - aan de Kroatische kust. Hier hebben we voor drie dagen een zeer betaalbaar appartementje voor gehuurd. Zit je in Tsjechië, dan denk je niet meteen aan de zee... vandaar dat ik me het ook nog maar moeilijk kan voorstellen dat ik vrijdag in de zee rond dobber! Ik kijk er wel ontzettend naar uit! De Kroatische kust - en daar hebben ze er nogal van - is sowieso een aanrader, wat mij betreft.

Heb ik de afgelopen drie weken niks uitgevroten? Toch wel! Vorige week vrijdag (1 juni) een trip gemaakt naar de Skoda-fabriek, gevolgd door een bezoek aan een middeleeuwse pub. Dit allen georganiseerd door de buddies. En vooral de middeleeuwse pub in Dětenice was fantastisch. Je waande je écht in de middeleeuwen, compleet met de inquistie, heksenjacht, middeleeuwse muziek, een heuse cobra, niet geheel onknappe danseressen en eigengebrouwen bier. Het eten werd op z'n middeleeuws geserveerd - lomp dus - en op dezelfde manier diende het menu ook verorberd te worden. Erg veel lol gehad daar...

Wil je dat zien? Wil je misschien ook zien hoe het uitstapje naar
Seč was dat voor een aantal mensen geregeld was door buddy Štěpán - dit was mooi, en gezellig, en ook sportief.... ik heb ge-moun-tain-biked (!), het is heus! - en wil je nu eindelijk wel eens weten wie die zak hooi uit Litouwen is? Het moment is eindelijk daar: ik heb een vracht foto's online gezet! Klik om ze te bekijken hierrr! Ik zal het fotoalbum de komende dagen nog aanvullen, dus hou het in de gaten! Trouwens... bierbuiktechnisch heb ik hier wel enige vooruitgang geboekt. Benieuwd? Zie filmpje in het fotoalbum! En ja... daar moeten wel een paar kilootjes van af!

Geen opmerkingen: